Гігієнічні норми
Формування графічних навичок письма потребує додержання певних гігієнічних вимог. Дотримання гігієнічних правил в забезпечує охорону здоров'я дитини. Сильне схиляння дитини призводить до стиснення грудної клітки, утруднює нормальне дихання, погіршує кровообіг. А переміщення центра ваги вперед змушує напружуватись м'язи тулуба, низький нахил голови утруднює кровообіг у потилиці і викликає прилив крові до очей; неправильне розташування зошита - напруження очей.
Для забезпечення відповідного нахилу вчитель з перших уроків має подбати про правильну позу дитини під час письма, положення лівої й правої руки на парті та інші гігієнічні правила, а саме:
- під час письма тулуб дитини має перебувати у прямому положенні, не притискуючись грудьми до краю парти, голова трохи схилена до зошита так, щоб відстань від очей до вістря ручки становила близько 30 см;
- ноги мають стояти на підніжці або на підлозі;
- обидві руки мають бути розташовані на парті;
- лікоть правої руки ні в якому разі не повинен звисати з парти;
- ручку слід тримати трьома пальцями – великим, середнім і вказівним без зайвої напруги, під кутом близько 45º, кінець ручки має бути спрямований до правого плеча.Відстань від вістря ручки до вказівного пальця – 1,5—2 см.
6) зошит кладеться проти середини грудей так, щоб контрольна похила лінія по відношенню до лінії краю парти утворювала прямий кут. В міру заповнення сторінки зошит весь час пересувається вгору лівою рукою по парті так, щоб початок робочого рядка знаходився напроти її грудей
Дотримання правильної постави під час письма можливе лише за тієї умови, якщо висота парти відповідає зростові учня, на що вчитель повинен звернути особливу увагу, розсаджуючи учнів у класі. Крім зросту дитини, треба враховувати також її зір, визначаючи відстань від парти, за якою сидить учень, до дошки.
Розташування в класі парт має бути здійснено також з урахуванням відповідних гігієнічних вимог: парти в класі можуть бути розташовані не більш як у три ряди; відстань від першої парти до дошки не повинна бути меншою ніж 2 м, а від останньої – не більшою як 8 м; світло має падати на дошку зліва стосовно учнів; поверхня дошки має бути вкрита зеленою або світло-коричневою матовою фарбою; при необхідності біля дошки повинні бути встановлені додаткові світильники, від яких світло рівномірно відбивалося б на поверхню дошки, не створюючи на ній відблисків.
Систематичне порушення гігієнічних правил може призвести до погіршення зору і викривлення хребта. Маємо навчити дитину сидіти так, щоб весь корпус вільно знаходився на стільці, спина при цьому має бути випрямлена; підошви ніг мусять стояти на підлозі або підставці, руки лежати на столі або парті до ліктя, тільки кінчики ліктів на 1-2 сантиметри можуть звисати з краю парти.
Каліграфічне письмо значною мірою залежить від якості письмового приладдя. До письмового приладдя належать ручка, зошит, крейда, дошка.
РУЧКА З 1974/75 навчального року пишемо кульковими ручками та автоматичними чорнильними, вчитель може вибрати, чим писатимуть учні, але всі мають користуватися однаковими знаряддями письма.
Довжина ручки має становити 14—16 см, діаметр — 7 мм; мусить мати ковпачок. Бажано, щоб нижня частина ручки на відстані 10—15 мм від краю мала тонкі поперечні насічки, які запобігатимуть сповзанню пальців вниз. Крім того, на відстані 10 мм треба мати одну грубішу (до 1 мм) поперечну насічку, за допомогою якої можна було б контролювати положення вказівного пальця під час писання. .
Ручку дитина притримує трьома пальцями: великим, середнім і вказівним, але писати допомагає вся рука, кут нахилу кулькової ручки доходить до 70-75 , щоб паста легко виходила з кульки. Кінець ручки спрямований до плеча. Пальці від кінця кульки знаходяться на відстані 2-2,5 см або на відстані ширини великого пальця від кінця ручки Великий палець тримати легко зігнутим, притримуючи ним ручку з лівого боку і дещо вище вказівного пальця. Вказівний палець тримати легко зігнутим зверху ручки, без напруження, середній палець притримує ручку з правого боку; останні два пальці тримати зігнутими, не притискуючи їх до долоні.
Притримувати кисть руки, злегка опираючись на нігтьові фаланги двох останніх пальців таким чином, що між ребром кисті і поверхнею парти залишався просвіт.
Недоліком кулькових ручок є великий діаметр кульки та недоброякісний метал, з якого їх виготовляють. Паста іноді витікає, учень повинен мати промокальний папір або невеликий аркуш чистого паперу.
Дослідження показують, що користування автоматичними ручками прискорює навчання письма, полегшує дотримання вимог
гігієни письма.
ЗОШИТИ
Папір має бути достатньої щільності, злегка глазурованим, але не блискучим, добре проклеєним. Зошити з письма для першокласників розліновані у дві горизонтальні рядкові лінії з допоміжною міжрядковою та контрольними похилими лініями. Контрольні похилі накреслені під кутом 65° і розміщені на відстані 25 мм одна від одної.

.
Ширина робочого рядка становить 5 мм, відстань між лінійками робочого рядка та проміжними пунктирними – 6 мм. Висота великих літер та малих з подовженими елементами (б, в, д, з, р, у, ф) становить 11мм. У цих зошитах учні пишуть протягом усього року.
На другому році навчання здійснюється перехід на письмо в зошитах з двома лініями без контрольних похилих. Якщо немає міжрядкової, то висота надрядкових та підрядкових елементів визначається на око і становить 2/3 відстані між рядками.

Наприкінці 2 класу, починаючи з ІІ півріччя, вчитель поступово переводить дітей на письмо в зошитах в одну лінію. Остаточно цей перехід завершується у 3 класі.
Відповідно до змін розліновки зошитів має змінюватись і розліновка класної дошки.
КЛАСНА ДОШКА
На сьогодні найкращою вважається дошка з лінолеуму коричневого кольору. Вона має приємний колір і матову поверхню, на ній добре тримається крейда. Лінолеум фарбувати не можна, бо поверхня його стане блискучою і непридатною для письма.
З метою економії часу на уроці дошка має бути постійно розкреслена для письма і математики . Середня частина дошки залишається нерозкресленою. Це місце виділено для малювання. Для організації письма учнів на дошці треба встановити в класі підставку по всій ширині дошки так, щоб учень міг дістати хоча б до її середини.
КРЕЙДА
Велике значення для каліграфічного письма на класній дошці має якісна крейда. Вона повинна бути у вигляді палички діаметром 8-10 мм, а кінчик заструганий, як олівець. Крейда має бути сухою і м"якою, але не пересушеною, щоб не кришилася. Найкращою для письма є крейда природна (грудкова), а не пресована в паличках
У класі доцільно мати також кольорову крейду.Її легко виготовити самому. Після Великодня у вас залишаться рештки фарби – не виливайте, а намочіть у ній звичайну білу крейду, а потім добре просушіть..
НАОЧНІСТЬ З КАЛІГРАФІЇ
Відіграє не останню роль в успішному оволодінні учнями письмом. Наочність відповідає природі дитячого мислення. К.Д. Ушинський писав: «. дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі .». Наочність дає конкретні образи для сприймання, допомагає збуджувати і підтримувати увагу, полегшує розуміння і сприяє кращому запам"ятовуванню та закріпленню знань. Дидактичний принцип наочності на уроках письма диктується не лише віковими особливостями, а й самим предметом.
Крім обов"язкового навчального посібника — зошитів з друкованою основою — у кожному класі має бути постійний плакат із зразком шрифту та різними способами поєднання літер у словах та плакат, що показує правильну позу учня під час письма й правильне тримання ручки.
У першому класі необхідно мати картки з друкованими буквами , демонстраційні картки із зразковим накресленням літер, збільшеним приблизно в 20 разів.
У зошитах з письма з друкованою основою представлені зразки написання літер, у тому числі й пунктиром, призначені для обведення. Однак при необхідності вчитель, надаючи дитині індивідуальну допомогу, може подати додатковий зразок і в процесі письма , накреслення літер у рядках здійснюється під кутом 65º .
|