ТВОРЧI ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 4 КЛАСУ
==============================================================================
МОВА I МОВЛЕННЯ .
------------------------------------------------------------------------------
1 Спиши текст , добираючи за змiстом потрiбнi слова .
Мова -- одне з багатьох ... , створених людьми . Вона вiддзвонює
... народу , його ... . У мовi -- уся ... народу . Слово рiдне
ввiбрало в себе вiковiчний ... Днiпра , ... колосся , ... дiброви ,
... соловейка , ... трударя на важкiй нивi .
(душа , плин , диво , iсторiя , спiв , доля , пiсня , шепiт , шурхiт)
2 Подiли текст на речення i запиши їх .
Люди сiють хлiб щедро оспiвана ця праця людська зерно для людини
i досi залишається земним дивом воно безсмертне кинуте в землю стає
колосом наливається соками землi й сонця красується радує урожаєм
нелегко дається хлiб справжню цiну його знають хлiбороби .
3 Спиши текст , розкриваючи дужки .
Дуже давнiм промислом на Українi є плетiння (лоза) . (Лоза) можна
гнути , переплiтати . Вона не ламається . З (лоза) плетуть кошики ,
колиски , меблi . Вмiють працювати з (лоза) народнi умiльцi .
4 З дужок вибери потрiбнi за змiстом слова i запиши речення .
Стояла тепла ясна (весна , лiто , осiнь , зима).
Осiннє (повiтря , небо , горизонт) прозоре , тихе . На безхмарному
небi сяяло (мiсяць , сонце , зiрки) . Пiд його косим промiнням золо -
том горiло (стовбур , листя , корiння) (дуби , ясени , клени , липи
та осокори , берези , верби).
------------------------------------------------------------------------------
Т Е К С Т
------------------------------------------------------------------------------
1 Склади речення , добери заголовок .
а) верба , священним , деревом , є
б) в, пiснях , оспiвана, вона , народних, словами , багатьма , ласкавими
в) вербу , тримають , освячену , образами , за
г) букети , котикiв , з , вербових , є , найкращим , для , подарунком ,
рiдних , знайомих , та
2 Спиши речення , пiдкресли слова в переносному значеннi .
Вiтер з гаєм розмовляє , шепче з осокою .
Тополi поволi стоять собi , мов сторожа розмовляють з полем.
Пишається калинонька , явiр молодiє .
3 Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст.
Сонце заходить , прощаючись iз землею . Затихає легенький вiтерець .
Перестають спiвати пташки .
4 Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст.
Прийшла весна . Зазеленiли дерева . Днi стали довшими , а ночi --
коротшими . Прилетiли перелiтнi птахи . У полях починається гаряча
пора .
5 Склади i запиши текст з поданих речень .
На узлiссi
З надламаної гiлки сльозиться сiк . Ласкаво пригрiває сонечко у
лiсi . Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук . Вже набуб-
нявiли бруньки на деревах . Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоно-
гим лосеням . Задрiмала проти сонця .
6 Склади i запиши текст з поданих речень .
У лiсi
З хлопцями був собачка Дружок . Бiля ялинки хлопчики знайшли мале
бiлченя . Був теплий сонячний день . Там було гарно i весело . Хлоп-
чики гарно провели день . Василько взяв його i посадив на дерево .
Василько i Петрик пiшли в лiс .
7 До iменникiв добери з дужок синонiми.
Шлях , учень , хата .
(школяр , дорога , будинок , путь , хмарочос)
8 Прочитай текст. Це опис чи мiркування ?
Запиши речення , у якому висловлюється твердження.
Обкладинка -- важлива частина книжки , її обличчя. На обкладинцi
друкується прiзвище автора , назва книги. Обкладинка оберiгає
книгу , робить її красивою.
9 Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень.
до , пiшли , лiсу , ми , весною
легенький , подув , вiтерець
в , заспiвали , всi , лiсi , дерева
кожне , свою , спiвало , пiсню , дерево
спiвала , бiлокора , пiсеньку , красуня , нiжну , берiзка
пiснею , дуб , вчив , своєю , бути , i , вiдважними , нас , сильними
10 З поданих слiв склади i запиши речення.
курчатками , жовтенькi , на , висипали , кульбабки , траву
схилах , кульбабки , на , розцвiли , зелених
краплi , блищать , роси , сонцi , на
на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi
травi , на , блищали , осiнньої , численнi , павутини , нитки
повiтрi , у , лiтає , бабиного , павутиння , лiта
11 Встав антонiми
Як є початок , то й ..... буде.
Геть пiшло з країни горе -- розлилося ..... морем.
Порожня бочка гучить , а повна ..... .
З великої хмари ..... дощ буває.
------------------------------------------------------------------------------
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ТА IНТОНАЦIСЮ .
------------------------------------------------------------------------------
1 Перебудуй розповiднi речення у спонукальнi.
Ми любимо свою землю.
Перед їжею треба мити руки.
За партою слiд сидiти рiвно.
Кожна людина повинна берегти рiдну природу.
2 Визнач тип речень.
Рiдна мово в рiднiй школi !
Що бринить нам чарiвнiш ?
Що нам ближче i милiш ,
I дорожче в час недолi ?!
3 Спиши i пiдкресли слова , що виражають спонукання.
Учись , мiй хлопче , вiдмiнником будь ,
Люби i поля , i дiброви !
I де б ти не був , де б не жив , не забудь
Своєї вкраїнської мови.
4 Запиши вiрш. Пiдкресли звертання.
Звучи , рiдна мово ,
На землi рiднiй лийся по вiнця.
Мово моя українська ,
Мово моя материнська !
------------------------------------------------------------------------------
ОСНОВА РЕЧЕННЯ . ЗВ`ЯЗОК СЛIВ У РЕЧЕННI .
------------------------------------------------------------------------------
1 Запиши речення , визнач їх граматичну основу .
в`ється , мiж , швидка , берегiв , зелених , рiчка
голубi , сонце , у , свiтле , вiконця , зазирає
на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi
туман , золотiй , срiбний , землi , по , гуляє
2 Запиши речення i встанови зв`язок слiв .
Вiтерець ранковий цвiт рясний гойдає .
Спадають теплi роси на золотi ниви .
Сонце вийшло iз-за пишної ниви .
Летiла пташка понад бистрою водою .
Ось калина над рiкою вiти стелить по водi .
3 Доповни речення порiвняннями , запиши i пiдкресли їх основу .
1) Тоненькi берiзки взялися за руки i пiшли в танок , наче ... .
2) Сонце нiжно голубило землю , як ... .
3) Усе було вкрите бiлим снiгом , мов ... .
4) Шумлять хлiба на полi , наче ... .
5) Озеро виблискує на сонцi , нiби ... .
6) У краплинi роси , наче ... , вiдбивалося небо .
7) В`ється , наче ... , неспокiйна рiчка .
8) Голос дiвчини бринiв , як ... .
4 Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень .
Пiдкресли спорiдненi слова .
Вербичка
на , цвiте , галявинi , смiливець-незнайомець
на , ньому , видно , не , листя
гiлки , серпанок , окутує , а , рожевий
то , вербичка , китицi , розпушила
зiрвав , кiлька , вiтерець , пушинок , по , i , понiс , галявинi
розсипає , верба , своє , це , насiння , усюди
5 Запиши вiршованi рядки. На мiсцi крапок встав порiвняння , поданi в дужках
З листя падають росинки , нiби сонячнi .....
Роси падають на квiти i блищать , як .....
На травi блищать росинки , мов срiблястi .....
(Самоцвiти , сльозинки , намистинки)
------------------------------------------------------------------------------
ОДНОРIДНI ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
------------------------------------------------------------------------------
1 Допиши речення . Мiж однорiдними членами речення постав коми .
Ведмiдь , рись , куниця -- це звiрi .
..... ...... ..... -- це птахи .
..... ...... ..... -- це риби .
..... ...... ..... -- це комахи .
2 Пошир речення однорiдними членами , замiнюючи видiленi слова конкретними
предметами .
Обабiч дороги ростуть G кущi H .
У садах зрiють G фрукти H .
Учнi допомагають збирати G овочi H .
На клумбах цвiтуть G квiти H .
В гущавинi лiсу здiймають галас G птахи H .
3 Спиши текст , поставивши поданi у дужках слова за змiстом .
Край села стояла (просторий , свiтлий , чистий) школа . Вона
потопала (в зелень , дерева , квiти). Навколо неї шикувалися ряди
(липи , каштани , горобина). А в шкiльному саду росли тоненькi сад -
жанцi (яблунi , грушi , вишнi). Пришкiльна дiлянка буяла (соняшник ,
гречка , картопля). Клумби красувалися (троянди i жоржини).
4 Запиши i пiдкресли однорiднi члени речення i сполучник , яким вони
поєднуються.
Вишита колоссям i калиною ,
Вигойдана спiвом солов`я ,
Звешся веселково Україною ,
Нене зачарована моя.
5 Запиши i пiдкресли однорiднi члени i слова , вiд яких вони залежать
Люблю я Бога , маму , тата ,
Люблю село , де рiдна хата ,
Люблю ту школу , де я вчуся ,
Люблю ту церкву , де молюся.
6 Спиши текст. Пiдкресли однорiднi члени речення iз залежними словами.
Ми -- українцi. Мова наша українська. Це мова , якою ми розмовляємо ,
без якої не мислимо свого iснування. Вона прекрасна , багата , мело-
дiйна. Тому не дивно , що нашу мову називають солов`їною.
7 Спиши речення i постав , де необхiдно роздiловi знаки.
Пiдкресли однорiднi члени речення.
Вмiння i труд все перетруть .
Добре слово говориться не язиком а душею i серцем.
Наука в лiс не веде а з лiсу виводить.
Стараннiсть i труд до мети ведуть.
Вовк старiє але не мудрiє.
Слухай багато а мало говори.
Золото й срiбло не старiють батько й мати цiни не мають.
8 Поєднай словосполучення за допомогою сполучникiв а , але .
Щебече , як соловейко ... курей бачить
Лисиця спить ... нiкого не бачить
В душу в`ється ... кусає , як гадюка
Дивиться звисока ... в кишеню лiзе
9 Прочитай текст. Замiни всi речення одним i запиши його.
Прийшло лiто. Настали довгожданнi канiкули. Ми поїхали на екскурсiю
до Києва.
10 З двох простих речень утвори i запиши одне складне.
Пiдкресли граматичну основу.
Зiйшло сонце. Туман розвiявся.
Блиснула блискавка. Загримiв грiм.
Настав травень. Зацвiли каштани.
Повiяв свiжий вiтерець. По небу попливли легенькi хмарки.
------------------------------------------------------------------------------
IМЕННИК .
------------------------------------------------------------------------------
1 Прочитай текст , випиши iменники , визнач їх рiд i число .
Хлiб . Яке коротке слово . Всього чотири лiтери , а скiльки в ньо-
му тепла . З хлiбом пов`язано так багато у нашому життi , що цей
необхiдний продукт харчування став символом працi та миру . Яке це
щастя бути хлiборобом , сiяти зерно у щедру землю , прикрашати її .
2 Спиши текст . Пiдкресли слова , вжитi в переносному значеннi .
Прийшла до берiз осiнь . Принесла їм золотi стрiчки . Вплели берези
стрiчки в зеленi коси . Смiються сонячнi зайчики , а берези сумують .
3 Спиши текст , замiсть крапок постав потрiбнi iменники . Визнач вiдмiнок
iменникiв в однинi .
Маленьке оленятко вперше вийшло з ..... на луки . Хитаючись на
високих ..... , воно здивовано озиралось навкруги . Зеленi луки
нагадували оксамитовий ..... . То тут , то там червонiли голiвки
..... . На тоненьких нiжках похитувались бiленькi ..... .
4 Використай iменники , поданi у дужках , у потрiбнiй формi .
Визнач їх вiдмiнок .
Прочитати в (книга) , пастись у (луг) ,
в теплiй (шапка) , сидiти на (берег) ,
написати (подруга) , годинник на (рука) ,
дати (бiлочка) , черевик на (нога) .
5 Спиши текст . Визнач вiдмiнок iменникiв .
Колись нашi предки жили в печерах . Тодi вони прикрашали стiни ,
кам`янi сокири i палицi малюнками . Давнi люди читали їх так , як ми
читаємо книжку . Сонце вони часто позначали кружечком чи квадратиком,
землю -- прямими або хвилястими лiнiями . З цих малюнкiв поступово
виник орнамент .
6 Спиши текст , ставлячи iменники , що в дужках , у множинi .
Визнач вiдмiнок iменникiв .
Нашi (предок) будували (замок) , щоб боронити рiдну землю . На горi
вони ставили мiцнi (будiвля) , оточуючи їх кам`яним муром . На иурах
були сторожовi (вежа). Добре вiдомi (замок) у Києвi , Львовi , Чер -
нiговi . (Замок) треба берегти .
7 Запиши словосполучення , поставивши iменники в родовому вiдмiнку множини .
Багато (вишня) , чимало (заповiдь) ,
кiлька (прiзвище) , багато (озеро) ,
немає (знання) , не чув (розповiдь) ,
багато (соловей) , побачили (суддя) ,
кiлька (вiкно) , п`ять (столiття) .
8 Постав iменники , що в дужках , у потрiбному вiдмiнку .
Усно назви вiдмiнок . Добери i запиши заголовок .
У теплiй прозорiй (вода) , оточенiй зеленими (листки) , купалася
прекрасна квiтка . Чистi , бiлi (пелюстка) , нiжна золота середина --
все аж свiтилося (врода). Вiд тiєї (краса) й саме плесо (рiчка)
здавалося казковим , таємничим .
9 Прочитай текст. Запиши його , поставивши замiсть крапок потрiбнi iменники.
Маленьке оленятко вперше вийшло з..... на луки. Хитаючись на високих
..... , воно здивовано озиралось навкруги. Зеленi луки нагадували
оксамитовий ..... . То тут , то там червонiли голiвки ..... .
На тоненьких нiжках похитувались бiленькi ..... .
10 Вмпиши iменники жiночого роду в родовому вiдмiнку однини.
Перед дощем квiти мальви , гвоздики , фiалки , бiлої лiлiї закри -
ваються. Блищить листя лiщини -- на дощ. З`явилися крапельки на лис-
тях верби , осокора , каштана -- буде дощ. Квiти заячої капусти на
нiч залишаються вiдкритими -- вранцi буде дощ.
11 Спиши речення , ставлячи iменники , що в дужках , у мiсцевому вiдмiнку
однини. Замiсть крапок допиши потрiбнi прийменники.
..... рiдному (край) нам весело жить.
..... Чорному (море) є острiв суворий , нiмий.
Зацвiли каштани ..... моєму (мiсто) .
Лиш ..... (труд) живе людина , а без труда її нема.
12 Спиши текст , поставивши iменники , поданi у дужках , в потрiбнiй формi.
Добре (Лесик) (село). Йому все тут подобається : гнучка вишня (вiкно)
сад (хата) , луги понад (рiка) i тиша. Особливо Лесить любить вечiрню
(тиша).Мовчазно стоять дерева , сад , небо. Мерехтять (зоря).
Шумить тiльки рiчка. Це ж симфонiя !
13 Запиши словосполучення , поставивши iменники в родовому вiдмiнку множини.
Багато (вишня) кiлька (прiзвище) немає (знання)
багато (соловей) кiлька (вiкно) п`ять (столiття)
чимало (заповiдь) побачили (суддя) не чув (розповiдь)
14 Прочитай . Випиши iменники у множинi , видiли закiнчення.
Де є краще ? Де милiше ? Тут пшеницi золотi ,
Як не на Вкраїнi ? Рiки молочнi ,
Тут городи i сади , Кавуни красносочнi ,
Тут яблука й гарбузи , Худоба i птиця ,
Тут олiя й буряки , Усяка пашниця.
Тут ягоди червонi ,
------------------------------------------------------------------------------
ПРИКМЕТНИК
------------------------------------------------------------------------------
1 Спиши текст , вставляючи на мiсцi крапок пропущенi букви . Пiдкресли
прикметники , вжитi в переносному значеннi .
Бiлокоса чарiвниця з..ма примчала на бiлому конi у сади i парки .
Торкнулася чарiвною паличкою в..рхiвок д..рев . I заiскрилися на них
кр..шталевi шати . Срiбнi м..режанi намiтки , бiлi пишнi платтячка .
На з..млi iскриться гаптований килим . У в..сокому холодному небi
повiльно пл..вуть хмари , нiби в..ликi бiлi кораблi .
2 Склади текст з деформованих речень . Добери заголовок .
Пiдкресли прикметники та визнач їх число i рiд .
дiвчата , дуже , українськi , жiнки , i , вишивати , любили , рушники
вважали , священними , рушники , вишитi
квадрати , зображуванi, сонце, символiзували, землю , рослини , рiдну
вишитим , поклонялися , предки , рушникам , нашi
3 Удоскональ текст , використавши прикметники поданi у дужках .
Запиши утворений текст .
Ранок
Ранок пiсля ночi . Зiрки пiрнули в безодню неба . Пiднiмається
туман . Тихо навкруги .
( лiтнiй , зимовий , ясний , короткої , довгої , теплої , холодної ,
блiдi , яскравi , в синю , в темну , похмурого , ясного , безхмарного ,
сивий , густий , блiдий ).
4 Прочитай словосполучення . До прикметникiв , вжитих у переносному значен-
нi , добери прикметники з прямим значенням . Склади i запиши речення з
будь-якою парою словосполучень .
Гарячий привiт -- ..... , ...... Залiзна воля -- ..... , ......
Глибока нiч -- ..... , ...... Кам`яне серце -- ..... , ......
Свiтла думка -- ..... , ......
5 Прочитай вiрш . Випиши прикметники-антонiми .
Розкiшний степ... Убогi села ...
Це ти мiй краю чарiвний ?
Мiй рiдний край такий веселий ,
Мiй рiдний край такий сумний .
6 До поданих прикметникiв добери антонiми . З одним iз них склади i запиши
речення
Глибокий -- ... Мiлководний -- ...
Порожнiй -- ... Вiдважний -- ...
7 Прочитай вiрш i спиши його . Пiдкресли синонiми .
Вивчайте мову українську --
Дзвiнкоголосу , нiжну , чарiвну ,
Прекрасну , милу i чудову ,
Як материнську пiсню колискову .
8 До поданих слiв добери синонiми . З одним iз них склади i запиши речення .
Мiцний , ... Блакитний , ...
Акуратний , ... Виразний , ...
Балакучий , ... Високий , ...
9 До словосполучень добери синонiми з префiксом -без .
З одним iз словосполучень склади i запиши речення .
Ясне небо -- безхмарне небо .
Правильна вiдповiдь -- ... ...
Жорстокий вчинок -- ... ...
Вiчна пам1`ять -- ... ...
10 Доповни речення порiвняннями . Запиши .
У студенiй високостi народилися снiжинки i летять на землю в гостi ,
мов ... ... . Усе було вкрите снiгом , мов ... ... .
I у полi , i в лiску закружляли у танку цi малесенькi снiжинки ,
мов ... ... .
11 Склади текст з деформованих речень . Добери до нього заголовок .
Пiдкресли прикметники , визнач їх число i рiд .
дiвчата , дуже , українськi , жiнки , i , вишивати , любили , рушники
вважали , священними , рушники , вишитi
квадрати , зображуванi , сонце , символiзували , землю , рiдну , рослини
вишитим , поклонялися , предки , рушникам , нашi
12 Спиши . Пiдкресли однорiднi члени речення i слова , з якими вони зв`язанi.
Соловейко
Соловей гарний i грацiозний птах . В нього високi лапки , тонкий
дзьоб i великi очi . Спинка рудувато бура , грудка свiтло-сiра з
ледь помiтними , зеленими цяточками , черевце бiле . Хвiст досить
довгий , рудий . Пiр`я м`яко , щiльно прилягає до тiла . Соловей
дуже моторний , спритний , пересувається по землi стрибками .
13 Поданi словосполучення замiни за зразком i запиши .
Галявина в лiсi -- лiсова галявина .
Пiснi солов`я -- Кора дуба --
Заростi очерету -- Поля пшеницi --
Хлiб iз жита -- Плаття iз шовку --
Шафп для книг -- Книга з бiблiотеки --
14 Удоскональ текст , використавши прикметники поданi в дужках .
Запиши утворений текст .
Ранок пiсля ночi . Зiрки пiрнули в безодню неба . Пiднiмається
туман . Тихо навкруги .
( лiтнiй , зимовий , ясний ; короткої , довгої , теплої , холодної;
блiдi , яскравi ; в синю , в темну ; похмурого , ясного , безхмар-
ного ; сивий , густий , блiдий ; )
------------------------------------------------------------------------------
ВIДМIНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКIВ В ОДНИНI
------------------------------------------------------------------------------
1 Запиши текст i добери до нього заголовок . Слова , що в дужках ,
постав у потрiбному числi , родi , вiдмiнку .
Мальовничi села на (квiтуча) Полтавщинi . Кожна хата в кожному селi
визирає з (рясний , яблуневий , вишневий) цвiту . Але ви минаєте
(мальовничий) село i зразу за ним знову ж милуєтесь (квiтуча) яблу-
нею , заглядаєтесь на (бiленька) вишню , принюхуютесь до (пахуча)
сливи . То красується (фруктове) сад .
А далi розкинулось (широкий) поле . Воно також виграє (барвистим)
цвiтом. I хочеться подякувати (полтавська) землi за (чарiвна) красу
та вроду , за (щедре) врожай.
2 Спиши , вставляючи у словах , поданих у дужках , потрiбнi закiнчення.
Пiдкресли прикметники , видiли в них закiнчення , визнач число i вiдмiнок.
Серед (дитячий) iграшок та виробiв (народний) мистецтва часто трап -
ляються (керамiчний) пташки , колиски , баранчики. Це -- (дитячий)
свистульки. На них можна виконувати (простий) мелодiї. Дiти люблять
(яскравий) i (цiкавий) iграшку.
3 Пiдкресли прикметники i визнач у них число , рiд i вiдмiнок.
Нахиляє дуб високий
серед пишної долини
вiти дужi i високi
до червоної калини.
4 Запиши словосполучення , поставивши прикметники у вiдповiдних вiдмiнках.
Видiли закiнчення. Склади i запиши реченя з будь-яким словосполученням.
У (синiй) небi. У (поржнiй) коридорi.
(Осiннiй) ранку. У (домашнiй) завданнi.
(Лiтнiй) вечора. В (останнiй) рядi.
(Раннiй) осiнню. (Художнiй) фiльму.
5 Вiд iменникiв утвори прикметники з суфiксами -ськ , -зьк , -цьк.
Склади словосполучення .
Київ , Тернопiль , Україна , козак , Львiв , чумак , Полiсся .
6 Прочитай текст . Запиши , вставляючи суфiкси -ськ , -зьк , -цьк .
У вiй...овiй музицi україн...их козакiв була поштрена дерев`яна
труба , що звалась сурмою , або коза...ою трубою. Це був сигнальний
iнструмент вiйська Запорi...ого.
7 Добери по кiлька iменникiв до прикметникiв :
калинова , калинове , калиновий , калиновi .
8 Утвори прикметники вiд iменника "калина" . Введи їх у речення i запиши .
З ..... вуст молодої дiвчини зринає задушевна пiсня.
Хлопчик на ..... сопiлцi виводить нiжну пiсню.
..... чай допомагає вiд простуди.
У багатьох селах України зустрiчаються ще ..... гаї.
9 Прочитай текст. Замiсть крапок встав пропущенi прикметники.
Видiли їх закiнчення , визнач вiдмiнки.
Зима. Чи всi рослини сплять у ..... лiсi ? Товста ..... ковдра i ....
килим ..... листя надiйно вкрили ..... землю вiд ..... морозiв.
Вона волога i ..... пiд снiгом. Сплять кущi i ..... дерева.
Але й тепер вони дихають. Глибоко в землi кiнчики їхнiх коренiв
потихеньку працюють. Вони смокчуть ..... земнi соки i спрямовують їх
у стовбур i гiлля.
|